SLA, KPI, SMART – Słownik Zakupowy (PROEBIZ)

W ostatnim czasie miałem okazję uczestniczyć w Webinarze – „Słownik Zakupowy” organizowanym przez firmę PROEBIZ. Razem z Martą Skalińską (Proebiz) oraz Arturem Frajem (Port Lotniczy Łódź) dyskutowaliśmy na temat pojęć zakupowych, w tym o:

  • SLA (Service Level Agreement) Kontrakt – umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług pomiędzy podmiotami. Na podstawie umowy wykonywana jest usługa z precyzyjnymi definicjami jakości, ilości, ceny i kontroli procesu za pomocą KPI.
  • KPI (Key Performance Indicators) KPI to skrót od angielskiego określenia Key Performance Indicators, co oznacza Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Można je zdefiniować jako dane, które pozwalają precyzyjnie określić, czy podjęte działania zbliżają do osiągnięcia określonego celu.
  • S.M.A.R.T Akronim dotyczy koncepcji, która  pomaga w prawidłowym wyznaczaniu celów, co z kolei zwiększa szansę na ich osiągnięcie. Poszczególne litery skrótu oznaczają: Specific (skonkretyzowany) – jego zrozumienie nie powinno stanowić kłopotu, sformułowanie powinno być jednoznaczne i niepozostawiające miejsca na luźną interpretację. Measurable (mierzalny) – tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu. Achievable (osiągalny) – cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji. Relevant (istotny) – powinien być ważnym krokiem naprzód. Timed – czasowo określony.

Więcej informacji znajdziecie na stronie Słownik Zakupowy vol. 3, oraz sam webinar na poniższym filmie, zachęcam do sprawdzenia!


O Autorze: Artur Fydryszek

Cześć, jako autor tego bloga postaram się pomóc Ci w zrozumieniu zakupów firmowych. Przez moje ręce przeszło ponad tysiąc różnorodnych projektów zakupowych, miałem okazję występować na dwóch konferencjach oraz jestem współautorem publikacji na łamach prasy branżowej. Prywatnie jestem fanem nowinek technologicznych, produktywności, triathlonu oraz doświadczania nowych rzeczy.