Jakiś czas temu mój serdeczny kolega w rozmowie wspomniał, iż na jednym ze spotkań biznesowych, klient zapytał się go czym różni się stosowany w języku angielskim vendor od supplier’a? Tym samym podsunął mi pomysł na ten wpis.
Artykuł dostępny także w wersji audio (Podcast):
Faktycznie bazując na moich doświadczeniach, zaobserwowałem, iż w zależności od organizacji, część pracowników określając “dostawcę”, stosuje tytułowe zwroty zamiennie. Co z założenia jest błędne, gdyż w języku angielskim terminy te mają różne znaczenie. W moim odczuciu wynika to z:
- Zwyczaju używania danego określenia narzuconego odgórnie – błędnie przekazywana wiedza przez pracowników danego działu
- Z nomenklatury używanej w systemie ERP lub platformie zakupowej (systemy często nie mają opcji wyboru określenia kontrahenta)
- Niskiej świadomości terminologii zakupowej, wynikającej z relatywnie małej ilości miejsc do zdobywania wiedzy
Nie podlega wątpliwości, iż z podanymi pojęciami spotykają się osoby głównie pracujące na stanowiskach wymagających współpracy międzynarodowej. Nie mniej, w ramach poszerzania wiedzy zakupowej zachęcam wszystkich do zapoznania się poniższym wyjaśnieniem.
Czym różni się Vendor od Supplier’a?
Poszczególne terminy w dosłownym tłumaczeniu określamy następująco:
Vendor – Sprzedawca
Vendor (sprzedawca), czyli osoba lub firma, która dostarcza towary i usługi innej firmie lub osobom fizycznym. Zwykle vendor nie produkuje tego, co sprzedaje. Nabywa dobra od producentów lub dystrybutorów i sprzedaje je klientowi. Jest w zasadzie ostatnim ogniwem w łańcuchu dostaw.
Dla przykładu lokalny sklep sprzedający np. jabłka, będzie vendorem. Sieć sklepów dyskontowych działających w nieco większej skali, także będziemy nazywać vendorem. W obydwu przypadkach sklepy dostarczają towary klientom. Sprzedawcy mają zatem bezpośrednie kontakty z finalnym konsumentem, rozumianym jako osoba fizyczna lub organizacja.
Supplier – Dostawca
Supplier (dostawca) to osoba lub firma odpowiedzialna za dostarczanie produktów do vendora (sprzedawcy), lub materiałów do producenta. Dostawca działa zatem jako pośrednik między konsumentem a producentem i czerpie prowizję od obu. Przy czym nie wykluczone, aby dostawca był jednocześnie producentem.
Bazując na wcześniej podanym przykładzie, dostawcą będzie firma dostarczająca jabłka do wspomnianych sklepów lub do producenta powideł jabłkowych.
Kluczowe różnice
Możemy zauważyć, iż vendor podobnie jak supplier są podmiotami dostarczającymi towary lub usługi. Jednakże terminu vendor (sprzedawca) można używać w stosunku do stron utrzymujących relacje handlowe zarówno między konsumentami (Business to Customer – B2C), jak i między przedsiębiorstwami (Business to Business – B2B). Podczas gdy termin supplier (dostawca) jest zwykle używany tylko w stosunku do podmiotów utrzymujących relacje handlowe typu B2B.
Podsumowanie
Liczę na to, że ten krótki artykuł pozwolił Ci zrozumieć różnice pomiędzy pojęciami. Co więcej sprawi, że poprawisz swoje dotychczasowe błędne przyzwyczajenia (jeśli były błędne). Specjalnie bazowałem na prostych przykładach, w celu łatwiejszego zobrazowania zagadnienia. Jeżeli jednak potrzebujesz pomocy lub dodatkowych wyjaśnień, zapraszam do kontaktu.
Powyższy artykuł był dla Ciebie pomocny? Zachęcam do sprawdzenia pozostałych wpisów:
- Co oznacza INCOTERMS?
- Jak opracować skuteczną strategię zakupową?
- Outsourcing Zakupów
- Słownik zakupowy (PROEBIZ) – Zakupy operacyjne, strategiczne i e-katalogi
- Jak kupować chłodnictwo?
Kupcy i eksperci związani z łańcuchem dostaw czytają blogi, żeby szukać inspiracji i rozwijać swoje biznesy. Dlaczego Ty masz tego nie robić? Zapisz się na newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach (bez spamu)!